هر ساله که فرصت میهمانی خدا در ماه مبارک رمضان برای بندگان کمال جو  پدید می آید،  مباحثی در رابطه با تاثیر روزه داری بر بدن ورزشکاران به یکی از مهم ترین موارد مطرح در جامعه ورزش بدل می شود.
اگر بخواهیم به صورت اجمالی به تاثیرات روزه داری بر بدن یک ورزشکار حرفه ای اشاره کنیم باید بگوییم که روزه داری نه تنها اثر سوئی بر ساختار بدن انسان وارد نمی کند بلکه به انجام هر چه بهتر فعالیتهای ورزشکاران کمک می‌کند به شرط اینکه رعایت نکات تغذیه‌ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قند خون در صدر توجهات ورزشکاران روزه دار باشد.
در واقع نباید میزان انرژی دریافتی از پروتئین در ورزشکاران در این ماه بالا باشد. این قشر اگر سعی کنند حدود ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬درصد کل انرژی دریافتی روزانه را از پروتئین بگیرند برای بدنشان کافی است.


تقریبا تمامی ورزشکاران این مهم را می دانند که مصرف زیاد پروتئین سبب ایجاد مواد زاید در خون شده و احساس خستگی را حین ورزش برای ورزشکاران بوجود می‌آورد.
از سوی دیگر نکته مهم دیگری که می توان برای حفظ سلامتی بدن ورزشکاران روزه دار بدان اشاره کرد این است که مصرف زیاد نمک، دفع مایعات و اسید فولیک از بدن و در نهایت احساس تشنگی را به دنبال دارد. با یک رژیم متعادل و صحیح، نمک کافی به بدن ورزشکاران می‌رسد و نیازی به استفاده از نمک اضافی نیست.
متاسفانه تصور ورزشکاران در مورد استفاده بیش از حد مواد و کالری مصرفی در ماه رمضان درست نیست. از آنجا که ورزشکاران در این ماه باید تمرین و ورزش داشته باشند تا فرم بدنیشان حفظ گردد باید کمی بیشتر از غذاهای مقوی استفاده کنند که البته این بدان معنی نیست که بیش از حد به کالری و مواد چرب نیاز دارند .
ورزشکاران باید با مصرف غلات و مواد گوشتی (کمی بیشتر از حالت عادی در ماههای دیگر) کالری مورد نیازشان را در ماه رمضان تامین کنند.

*برای افطار چه باید کرد؟!
بهتر است ورزشکاران افطار را با نوشیدن یک فنجان آب گرم، چای کمرنگ و یا شیر گرم شروع کنند.ورزشکاران روزه دار برای دوری از سوء هاضمه باید توجه کنند از مصرف مایعات خیلی گرم و یا خیلی سرد در افطار بپرهیزند.
از سوی دیگر می توان بر مصرف آب و آبمیوه تازه در افطار تاکید کرد و با توصیه به اینکه ورزشکاران میزان زیادی آب را یکجا در افطار ننوشند تمامی ورزشکاران روزه دار را متوجه این موضوع نمود که این امر باعث بی‌حالی، ضعف و درد معده می‌شود.
پزشکان متخصص تغذیه برای ساعات بعد از افطار توصیه می‌ کنند میزان نوشیدن آب و مایعات بیشتر شود تا در حین ورزش، ورزشکاران دچار مشکل کم آبی نشوند.
متخصصان توصیه می کنند که ورزشکاران روزه دار در افطار می توانند نان و پنیر و گردو، خرما، نان و سبزی تازه استفاده کنند و بعد از شروع افطار این افراد باید از یک وعده غذای سبک، پرکالری و زود هضم مثل خرما، شله زرد، شیر، کشمش و انجیر خشک استفاده کرده و در شام (یکی دو ساعت بعد از افطار ) نیز از یک غذای ساده مثل سوپ و حلیم استفاده کنند.

*زمان مناسب برای ورزش بعد از افطار چه موقع است؟!
کارشناسان متفق القول معتقدند که زمان مناسب شروع ورزش دو یا سه ساعت بعد از مصرف افطار است.فاصله بین غذا خوردن و ورزش کردن باعث می شود بدن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون به راحتی در عضلات ورزشکاران جریان یابد.
*ساعتهای ممنوعه!
 ورزش برای ورزشکاران روزه دار در هنگام سحر و عصر مناسب نیست چرا که ورزش در زمان سحر برای ورزشکاران روزه دار باعث تشنگی و ایجاد ضعف در فرد شده و در هنگام عصر نیز باعث افت قندخون و در پی آن سرگیجه در افراد می‌شود.
بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند بهترین زمان ورزش کردن بعد از افطار و شام است ، ورزش بصورت آهسته و پیوسته انجام گیرد و ورزشکاران از حرکات شدید و تند در ورزش خودداری کنند.

*خوردن سحری واجب است!
می توان بر این نکته بدون هیچ گونه ابهامی تاکید داشت که بهتر است بیشتر انرژی بدن ورزشکار روزه دار با خوردن سحری تامین شود ، زیرا وقتی که سحری استفاده نمی‌شود فرد حتما در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی خواهد شد اما در عین حال توصیه می‌شود ورزشکاران در وعده سحری پرخوری نکنند زیرا که پرخوری هنگام سحر باعث می‌شود در ساعات ابتدایی بعد از سحر فشار زیادی به معده و دستگاه گوارششان وارد شود و سوء هاضمه و نفخ معده را در فرد ایجاد کند.

*دوای رفع عطش چیست؟!
استفاده از شربت عسل (یک قاشق کوچک عسل به اضافه یک لیمو ترش تازه) در سحر به ورزشکاران کمک می‌کند که در طول روز دیرتر تشنه شوند.
طبق نظر متخصصین مصرف تمام گروه‌های اصلی غذایی (شیر و لبنیات، نان و غلات ، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان نه تنها برای تمام افراد بلکه برای ورزشکاران روزه دار تاکید می شود، بنابراین ورزشکاران می‌توانند با یک رژیم غذایی سالم نیازهای مورد نیاز بدنشان را تامین کرده و در عین حال از فواید روزه برای سلامتیشان برخوردار شوند.




:: برچسب‌ها: تغذیه ورزشی, دانستنی های ورزش
ن : بهنام پارسا
ت : جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸
نظرات ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.