«اولین نوشابه انرژی زا», در سال 1980, در امریکای شمالی به بازار آمد که در آن درصد کافئین و شکر بیش از حد معمول بود و خریداران آن بیشتر جوانان و افراد پرتحرک بودند. اگر چه خریداران نوشابه های انرژی زا می دانستند که این نوشابه‏ها 100% سالم نیستند, اما همین که به آنها این امکان را می داد که ساعات بیشتری از روز را با انرژی به کار بپردازند، برای آنها کافی بود.

 ترکیبات نوشابه های انرژی زا:

 


ترکیبات نوشابه های انرژی زا:

۱ـ کافئین: نوشابه های انرژی زا به طور متوسط حاوی 60 تا 80 میلی گرم کافئین است. (یک فنجان قهوه حاوی 60 تا 90 میلی گرم کافئین است(.

کافئین علاوه بر محرک بودن, چربی سوز هم هست و در بیش از 60 گیاه یافت می شود. این ماده در گیاهان نقش آفت کش دارد و سبب مرگ یا فلج شدن حشراتی که از گیاهان حاوی کافئین تغذیه می کنند، می شود.

کافئین, محرکی برای دستگاه عصبی مرکزی است و به طور موقت سبب رفع خواب آلودگی می شود. سایر اثرهای کافئین بر بدن عبارت اند از: رفع خستگی، افزایش تمرکز، اتساع عروق خونی، افزایش عملکرد جسمی و ذهنی، افزایش استقامت, ادرارآور بودن، شل کردن عضلات صاف نایچه ها و افزایش اسید معده.

نکته جالب اینکه, کافئین, اثر داروهای تجویزشده برای درمان سردرد را تا 40% افزایش می دهد.

 به رغم اثر مثبت کافئین بر روی بدن، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد؛ زیرا مصرف بیش از اندازه کافئین سبب ایجاد وابستگی به آن یا «کافئینیسم» می شود که علایمی نظیر: اضطراب، تحریک پذیری، انقباض عضلات، عصبی بودن، بی خوابی، تپش قلب و زخم معده را به همراه دارد.

 

2ـ تائورین: «تائورین» از گروه آمینو اسیدهای غیرضروری است. آمینو اسیدهای غیرضروری, اسیدهایی هستند که بدن به دریافت آنها از محیط خارجی نیاز ندارد و خود میتواند آن را بسازد؛ البته ساخت تائورین در بدن، بنا به شرایط آن، متفاوت است و در بعضی از مواقع مثلا در زمان اضطراب, خستگی و بیماری ها نیاز بدن به تائورین افزایش می یابد و در آن هنگام, بدن نمیتواند این ماده را به اندازه کافی و مورد نیاز تولید کند.

از اثرهای تائورین در بدن می توان به ساخت بافت عضلانی اشاره کرد. تائورین از اجزای اصلی صفراست که به منظور هضم چربی ها، تنظیم کلسترول خون و جذب ویتامین های محلول در چربی به آن نیاز داریم. تائورین به همراه «روی» برای سلامتی چشم ها و حس بینایی لازم است.

 تائورین نقش سم زدایی از بدن را دارد؛ زیرا آنتی اکسیدان محسوب میشود. همچنین, این ماده سبب کاهش فشار خون در بدن میشود و برای درمان اضطراب، بیش فعالی، فعالیت ضعیف مغز، صرع و آبرسانی به مغز نیز مفید است.

مصرف تائورین موجود در نوشابه های انرژی زا سبب تحریک دستگاه عصبی، افزایش انرژی، رفع خستگی، نشاط آوری، افزایش استقامت و رفع استرس می شود. برخی از پژوهش ها حاکی از آن است که تائورین احتمال مصرف الکل را در مصرف کنندگان افزایش می دهد.

 

3ـ عصاره گوارانا: «گوارانا» از گیاهان منطقه امریکای جنوبی است. این گیاه نیز کافئین دارد. عصاره این گیاه, خاصیت محرک دستگاه عصبی مرکزی، افزایش انرژی، چربی سوزی و ادرارآوری را دارد.

 

4ـ عصاره جین سینگ: نوعی گیاه آسیای شرقی است که مصرف آن سبب: افزایش مقاومت بدن در برابر اضطراب، تقویت حافظه، تقویت دستگاه ایمنی و عصبی و افزایش شادابی و انرژی، رفع خستگی کاهش قند خون و کاهش عوارض پیری می شود. عوارض مصرف بیش از حد آن شامل بیخوابی، تهوع، سردرد، اسهال، افزایش یا کاهش فشار خون می شود؛ البته میزان جین سینگ در نوشابه های انرژی زا کمتر از آن است که موجب این عوارض شود.

 

5ـ عصاره جینگو بیلو:  نوعی گیاه بومی کشور چین است که اثر مصرف آن شامل: بهبود یادگیری و حافظه، بهبود تمرکز، بهبود گردش خون، کاهش افسردگی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی است.

 

6ـ ال- کارنتین:  نوعی «آمینو اسید» است که آن را  کبد تولید می کند و در سوخت و ساز چربی ها نقش دارد.

 

7ـ گلوکورونولاکتین: نوعی «کربوهیدارت» است که به طور طبیعی از سوخت و ساز «گلوکز» در کبد ساخته می شود و یک محرک است و در تقویت حافظه, افزایش تمرکز و رفع خستگی مفید است.

 

8ـ قندها: نوشابه های انرژی زا, حاوی مقادیر زیادی از قندهای طبیعی و یا شیرین کننده های مصنوعی هستند.

 

9ـ متیل زانتین ها: یک «الکالوئید» است که به صورت محرک دستگاه عصبی فعالیت می کند.

10ـ ویتامین های گروه «ب»: این ویتامین ها در سوخت و ساز و افزایش سطح انرژی بدن نقش دارند.

11ـ اینوسیتول: یکی از اشکال ویتامین «ب» است.

 

12ـ آنتی اکسیدان ها: ویتامین های «آ»، «ب»، «ث» و «سلنیوم» به صورت «آنتی اکسیدان» ممکن است در نوشابه های انرژی زا وجود داشته باشد.

 

13ـ کراتین: نوعی «اسید آمینه» است که در بدن انسان در طی سوخت و ساز پروتئین تولید می شود و انرژی مورد نیاز عضله را تأمین می کند.

 

14ـ طعم دهنده ها و رنگ های غذایی

 




:: برچسب‌ها: تغذیه ورزشی
ن : بهنام پارسا
ت : جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸٧
نظرات ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.