هفته تربیت بدنی و ورزش 

هفته تربیت بدنی همه ساله از 26 مهر تا ٢ آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود. ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان نیز مؤثر است. مطالعات نشان می دهد که موارد افسردگی، اضطراب و .... در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عالم حمایتی در درمان بیماری روانی پذیرفته شده است. ورزش و فعالیت جسمانی به همراه رژیم غذایی مناسب، عدم استعمال مشروبات الکلی و دخانیات و انجام مراقبت های دوره ای، در پیشگیری از بیماری ها و رسیدن به بالاترین سطح سلامتی و بازدهی اقتصادی و اجتماعی نقش دارند. ورزش های سبک مانند پیاده روی، باعث مصرف انرژی شده و سهم بسیار مهمی در کنترل وزن و کاهش چربی در بدن دارد. همچنین فعالیت فیزیکی سبک و منظم از طریق تقویت کارکردهای ایمنی، باعث افزایش سطح فعالیت سیستم ایمنی در بدن شده و در پیشگیری از سرطان مؤثر میباشد.

* تربیت بدنی از دیدگاه اسلام

«الهی قوعلی خدمتک جوارحی » حضرت علی (ع)

در بینش اسلامی بدن هدیه ای الهی است که بر اساس حسن کرامت آفریده شده است و ظرافت شگفت انگیزی در آفرینش آن به کار برده شده است . مطالعه و تامل در آن موجب افزایش معرفت انسانی نسبت به خداوند متعال می گردد .

امام سجاد (ع) در رساله حقوق می فرماید «بدن تو بر تو حقی دارد . حق آنست که آنرا سالم نیرومند و مقاوم در برابر شداید و سختیها و در کمال نشاط نگهداری .»

در بینش اسلامی ،تربیت و تقویت بدن و آمادگی همه جانبه آن مورد توجه است و در صورتیکه همراه با ذکر و یاد خداوند عین عبادتست .

درخواست سلامت و قوت بدن از خداوند جزو دعای مسلمانان است . در اسلام به مومنان قوی زیستن و با نشاط بودن و برخوردار شدن از سلامتی تن توصیه می شود . از این رو تربیت بدنی باید جزئی از برنامه زندگی و بخشی از مراحل آموزش و پرورش هر مسلمان قرار گیرد . مطالعه تاریخ حیات رسول گرامی (ص) و ائمه اطهار علیهم اسلام و نیز صحابه و تابعین گرانقدر آنان نشان می دهد که آنان به ورزش و تربیت و تقویت بدن خود می پرداختند و در فعالیتهایی از قبیل مسابقه دو ،اسب سواری ،تیر اندازی و شنا شرکت می کردند . ورزش دشمن کسالت و تنبلی و بد حالی و موجب نشاط و شادابی است . رهبران دینی به شدت ما را از تنبلی ،کسالت برحذر داشته اند .

امام صادق (ع) می فرمایند : « تنبلی و کسالت دشمن کار و تلاش است . »

*هدف نهایی تربیت بدنی و ورزش از دیدگاه اسلام تامین سلامت ، بهداشت بدن ، تقویت و رشد آن و در نتیجه حرکت بسوی کمال است .

* فواید ورزش :

اکثر مردم بر این موضوع واقفند که ورزش، بخش مهمی از نحوه زندگی است. ورزش منظم سلامت جسمی و عقلی را حفظ می کند و قادر است، خطر پیدایش بیماری های مزمن را کاهش دهد، امید به بقا را افزایش دهد و کیفیت زندگی را در طول سال های آینده بهبود بخشد . اگر ورزش را جزیی از برنامه روزمره خود نمایید، احتمالاً در خواهید یافت که انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های روزانه معمول، (مثل خرید، کار منزل، مراقبت از کودک و باغبانی) دارید.

نداشتن فعالیت بدنی عامل زمینه ساز بسیاری بیماری ها و معلولیت هاست.

این مسئله هر سال باعث 2 میلیون مرگ در دنیا می شود، خطر بیماری های قلبی، دیابت و چاقی را دو برابر می کند، خطر ابتلا به سرطان ها به خصوص سرطان روده بزرگ رو زیاد می کند و باعث زیاد شدن فشار خون، افسردگی و اضطراب می شود در حالیکه فعالیت بدنی منظم حتی در حد متوسط، یکی از ساده ترین راه های حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و پوکی استخوان است.فعالیت بدنی انرژی را زیاد می کند، کلسترول مضر را در بدن پایین می آورد، به کنترل فشار خون کمک می کند، و در کنار همه این ها ابتلا به سرطان ها به خصوص سرطان روده بزرگ را کم می کند

نگاهی اجمالی به اهمیت ورزش

امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور.

گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی بوده، و عده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.

وزارتخانه ها و ادارات ورزشی فراوانی تأسیس شده و مخارج زیادی صرف ورزش، ساختن استادیوم ها، مجتمع ها و باشگاه های ورزشی و نیز وسائل و لباس های ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می شود. بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون، رادیو، مجلات و سایر رسانه های گروهی، به ورزش و اخبار ورزشی اختصاص دارد و خلاصه ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدّی مطرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد.

حرکت و جنبش از ویژگی های حیات انسان و دارای انگیزه و ریشه ای در سرنوشت او و عاملی برای رشد و سلامت و نشاط اوست. انسان نیازمند به حرکت و ناگزیر از حرکت است. منع انسان از حرکت نه تنها موجب توقف رشد بلکه سبب افسردگی، بروز رفتار ناهنجار و از دست رفتن شور و نشاط زندگی وی می گردد.

نیاز انسان به حرکت و فعالیت در طول تاریخ اهمیت داشته است. تربیت بدنی و ورزش جزء لاینفک تعلیم و تربیت هر جامعه و همراه با ارزشهای فردی و اجتماعی می باشد و وسیله ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی نسل جوان ماست.

نباید چنین تصور شود که تربیت بدنی امری بی ارزش و تفننی است؛ برعکس، باید آن را جزء مهمی از زندگی به شمار آورد. مفاهیمی مانند تندرستی، بهداشت، رشد مردمی و اجتماعی و سلامت روحی ارتباط نزدیکی با ورزش و تربیت بدنی دارد.

• اهداف عمده تربیت بدنی در تاریخ زندگی انسان عبارت است از :

حفظ سلامت، تعمیم بهداشت رشد و تقویت قوای جسمی، آمادگی برای فعالیت دفاعی، کسب شادابی و نشاط و میل به موفقیت در وظایف شغلی و حرفه ای.

اهداف فوق تا به امروز با مختصر تغییری در نزد اکثریت جوامع بشری ترغیب می شود و بر حسب ضروریات بر یک یا چند هدف تأکید بیشتری به عمل می آید.

*** و هدف سازمان تربیت بدنی از تعیین هفته ای به نام "تربیت بدنی " پرورش نیروی جسمانی و تقویت روحیه سالم در افراد و توسعه و تعمیم ورزش و هماهنگ ساختن فعالیتهای تربیت بدنی و تفریحات سالم و همچنین ایجاد و اداره امور مراکز ورزشی می باشد .




:: برچسب‌ها: معرفی رشته تربیت بدنی
ن : بهنام پارسا
ت : چهارشنبه ٢۸ مهر ۱۳۸٩
نظرات ()

می گوید در اون سال ها سرباز گیری بوده و من رو بردند به سرباز خونه ای در مشهد

هنوز ۴۵ روز نگذشته بود، که دلم برای خانواده ام تنگ شد.

اما مرخصی ندادن، منم بدون مرخصی و پای پیاده، از مشهد تا طرقبه ( ۱۸ کیلومتر ) دویدم و بعد از دیدن خانواده، دوباره از طرقبه تا مشهد را دویدم و رفتم پادگان

پادگان، که رسیدم دیدم گروهبان متوجه غیبت من و چند نفر دیگه شده ، که همه رو به خط کرد و گفت دور پادگان رو باید بدوید

شروع به دویدن که کردیم بعد از 1000 متر سرباز های دیگه خسته شدند، اما من دور کامل دویدم و ایستادم!

فرمانده ی گروهان که دویدن من رو ندیده بود، گفت مگه نگفتم دور کامل باید بدوی 

گفتم دویدم قربان

گفت فضولی موقوف ..!

دوباره بایدبدوی!

خلاصه، دو دور دیگه به مسافت 8 کیلومتر دویدم و سر حال، جلوی فرمانده ایستادم و همین باعث شد مسیر زندگی ام تغییر کند!

یک روز، من رو با یک جیپ ارتشی به میدان سعد آباد مشهد بردند ، برای مسابقه

رییس تربیت بدنی تا من رو دید، گفت: چرا کفش و لباسورزشی نپوشیدی؟

گفتم:ندارم !

گفت : خوب برو سر خط الان مسابقه شروع می شه ببینم چندمرده حلاجی ؟

خلاصه با پوتین و لباس سربازی دویدم و دور اخر همه داد می زدن باریکلا سرباز

برنده که شدم دیدم همه می گن سرباز رکورد ایران رو شکستی !

من اون روز باپوتین و لباس سربازی رکورد ایران رو شکستم و بهم کاپ نقره ای دادن!

خبر رکورد شکنی من خیلی زود، به مرکزرسید و بهم امریه دادن تا برم تهران

با اتوبوس به تهران رفتم و پرسان پرسان، خودم رو به دژبانی مرکز رسوندم و با فرمانده ی لشگر که روبرو شدم، گفت: تو همون سربازی هستیکه با پوتین رکورد شکستی؟

گفتم : بله قربان

گفت:چرا این قدر دیر امدی و سریع من روسوار ماشین کردند و به استادیوم امجدیه بردن، که قرار بود مسابقه بزرگی انجام بشه !

 

 




:: برچسب‌ها: سرگذشت قهرمانان
ن : بهنام پارسا
ت : سه‌شنبه ٢٧ مهر ۱۳۸٩
نظرات ()


1- زمین بازی انفرادی
2- اجزاء ثابت زمین
3- توپ تنیس
4- راکت تنیس
5- زننده سرویس و دریافت کنندة سرویس
6- انتخاب زمین و سرویس
7- سرویس
8- خطای پا
9- اجرای ضربه سرویس
10- خطای سرویس
11- سرویس دوم
12- زمان اجرای سرویس
13- قانون بجا
14- قانون بجا در سرویس
15- ترتیب اجرای سرویس
16- زمان تعویض زمین
17- توپ در گردش
18- ثبت امتیاز به نفع زنندة سرویس
19- ثبت امتیاز به نفع دریافت کنندة سرویس
20- مواردی که سبب از دست رفتن امتیاز می‏گردد
21- بازیکن مانع حریف می‏شود
22- اصابت توپ به خط
23- برخورد توپ به اجزاء ثابت زمین
24- برگشت دادن صحیح توپ
25- زمانیکه بازیکن از بازی بازداشته شود
26- حساب امتیازات در «گیم»
27- حساب امتیازات در «ست»
28- حداکثر تعداد «ستها»
29- شرح وظایف مسئولان
30- حفظ تداوم بازی و زمانهای استراحت
31- راهنمائی بازیکن (توسط مربی و یا غیره)
32- تعویض توپ
33- بازی دوبل
34- زمین بازی دوبل
35- ترتیب سرویس در بازی دوبل
36- ترتیب دریافت سرویس در بازی دوبل
37- سرویس خارج از نوبت در بازی دوبل
38- دریافت سرویس خارج از نوبت در بازی دوبل
39- خطای سرویس در بازی دوبل
40- گردش توپ در بازی دوبل
ضمیمه1:مقررات لازم جهت انجام آزمایشات ماده3
ضمیمه2: قوانین بازی با صندلی چرخدار    




:: برچسب‌ها: قوانین مقرارات رشته های ورزشی
ن : بهنام پارسا
ت : شنبه ۱٠ مهر ۱۳۸٩
نظرات ()

– قانون زمین فوتسال
زمین بازی
اندازه زمین بازی :
طول = حداقل 25 متر و حداکثر 42 متر .
عرض = حداقل 15 متر و حداکثر 25 متر .
در مسابقات بین المللی برابر است با :
طول = حداقل 38 متر و حداکثر 42 متر .
عرض = حداقل 18 متر و حداکثر 25 متر .
پهنای کلیه خطوط 8 سانتیمتر است .
اندازه دایره وسط زمین 3 متر می باشد .
فاصله نقطه پنالتی تا خط دروازه 6 متر می باشد .
فاصله نقطه پنالتی دوم تا خط دروازه 10 متر می باشد .
اندازه ربع دایره های گوشه زمین (کرنر) 25 سانتیمتر می باشد .
اندازه دروازه ها :
فاصله بین دو تیر دروازه 3 متر و ارتفاع تیر افقی تا سطح زمین 2 متر است .
تذکر : ورود و خروج بازیکنان در موقع تعویض بایستی از محدوده مشخص شده انجام گیرد .
2- قانون توپ فوتسال(the ball)
جنس توپ : از چرم یا مواد مشابه می باشد .
توپ : محیط آن حداقل 62 و حداکثر 64 سانتیمتر می باشد .
وزن توپ : درشروع بازی نبایستی کمتر از 390 گرم و یا بیشتر از 430 گرم باشد (توپ نمره 4) . شناسایی استاندارد : هنگامی که توپ از ارتفاع 2 متری به طرف زمین رها می شود نباید بیشتر از 65 سانتیمتر و کمتر از 55 سانتیمتر از زمین مسابقه جهش نماید .
فشار توپ : 4/0 - 6/0 اتمسفر برابر با 400 تا 600 گرم بر سانتیمتر مکعب از سطح دریا باشد .




:: برچسب‌ها: قوانین مقرارات رشته های ورزشی
ن : بهنام پارسا
ت : یکشنبه ٤ مهر ۱۳۸٩
نظرات ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.