این مدیریت مرگبار ورزشی!

1 - عصر جدید، عصر مهارت‌آموزی است؛ روزگاری که هر کسی در آن به دنبال تخصصش می‌رود و بهترین آموزه‌ها را در حوزه مزبور فرا می‌گیرد. در خبرهای همین چند روز اخیر، داشتیم که شهرداری تهران برای هر چه بهتر به انجام رسیدن پروژه شست‌وشوی برج آزادی، بندبازانی را به خارج از کشور اعزام کرده است تا در کارگاه‌های فشرده آموزش، شیوه صحیح انجام عملیات در حالت معلق را یاد بگیرند. این یعنی احترام به تخصص‌مداری در اعلی مرتبه‌اش. توصیه همزمان دین و دنیا، این است که اگر کسی چیزی را بهتر از ما می‌داند، به نزدش برویم و از او بیاموزیم. لابد فراموش نکرده‌اید که ما ایرانیان، قرار بود علم را حتی در چین و ماچین نیز بیابیم و به تسخیر خود درآوریم...!
2 - فوتبال ایران قریب به یک دهه است که می‌کوشد تا زندگی جدیدی را تجربه کند. تلاش برای گذار به عرصه حرفه‌ای‌گری، از تابستان سال 80 با تاسیس لیگ‌برتر باشگاه‌های کشور به طور جدی استارت خورد و این کوشش در سطوح گوناگون تاکنون نیز ادامه داشته است. وقتی قرار است پدیده‌ای به شکل «حرفه‌ای» و عالی دنبال شود، ضرورت دارد که در حوزه مزبور سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و شاهد استفاده حداکثری از امکانات موجود باشیم. درست به همین دلیل است که از اولین روزهای گشایش فوتبال برتر در کشورمان، تیم‌ها مبادرت به جذب مربی خارجی کردند، پای بازیکنان غیرایرانی به فوتبال کشور باز شد، مربیان جوان داخلی برای گذراندن دوره‌های تخصصی به خارج از کشور اعزام شدند و حتی در پاره‌ای از مواقع شاهد حضور داوران سرشناس اروپایی برای قضاوت برخی مسابقات لیگی در ایران بودیم. این همه، یعنی حس شدن ضرورت حرفه‌ای‌گری و تخصصمآبی در حوزه فوتبال. با این حال یک کاستی بزرگ در این پروسه خودنمایی می‌کند، نقصانی که می‌تواند باقی زحمات به عمل آمده را هم نابود کرده و حاصل زحمات سایرین را هم از بین ببرد. از ناکارآمدی مدیران سخن می‌گوییم، آنچه سال‌هاست گریبان ورزش این مملکت را فشرده است.
3 - مدیران فوتبال ایران کجا باید درس بگیرند؟ آموزش ببینند؟ و تخصص پیدا کنند؟ واقعا جالب است در شرایطی که این همه مربی و بازیکن خارجی یا خارج رفته در لیگ ایران فعالیت می‌کنند و قرار است همه با هم به ارتقای سطح فنی لیگ ما کمک کنند، کلیددار این بضاعت مدیران آماتوری هستند که با ناکاربلدی‌هایشان حسابی دردسرساز ظاهر می‌شوند. اینکه بعضا پای مربیان نامدار خارجی نیز به فوتبال کشورمان گشوده می‌شود، اما مثل دنیزلی یا بلاژ یا ایویچ و یا حتی همین وینگادا و اخیرا کرانیکار استفاده جالبی از آنها نمی‌شود، مدلول سوءمدیریتی است که در فوتبال کشورمان موج می‌زند و متاسفانه آتش به خرمن داشته‌های این رشته ورزشی می‌اندازد. در همین سال‌های اخیر و به ویژه در قالب دو تیم سرشناس پایتخت به کرات شاهد فرصت‌سوزی‌ها و در عین حال اهمال‌کاری‌های زیانباری‌ از سوی مدیران ورزشی بوده‌ایم که میلیاردها تومان به پیکر فوتبال ایران ضربه زده و آن را از کسب موفقیت‌ها و کامیابی‌های گوناگون محروم کرده است. این همان دردسری است که تا رفع نشود، نمی‌توان به آینده فوتبال و نجاتش از مسیر قهقرایی که در پیش گرفته امیدوار بود.
4 - نمی‌دانیم چاره چیست. یا باید مدیران را هم مثل مربیان و بعضا بازیکنان برای کسب تجربه راهی میادین بین‌المللی کرد و یا اصولا باید پذیرای مدیران خارجی نیز در فوتبال ایران بود. نمی‌دانیم از چه راهی می‌شود بر این معضل فائق آمد، اما آنچه مشخص است اینکه ناکارآمدی مدیران – که در راس هرم تشکیلاتی فوتبال ایران نیز نشسته‌اند – آشکارا منافع این رشته ورزشی را به خطر انداخته و آن را رو به اضمحلال می‌برد. در چنین شرایطی، اگر پروسه تربیت مدیران کاربلد به هر دلیلی عقیم مانده، ای کاش دست کم آقایان در گزینش مدیران «کمتر زیانده» دقت بیشتری به عمل بیاورند تا شاهد وفور خسران در این حوزه نباشیم.




:: برچسب‌ها: مدیریت ورزشی
ن : بهنام پارسا
ت : سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
نظرات ()
ن : بهنام پارسا
ت : جمعه ٢٧ شهریور ۱۳۸۸
نظرات ()

ردیف

       عنوان  - کلیک کنید       

        نویسنده        

فرمت

۱

مدیریت ورزش در ایران

 دکتر کوزه چیان

ppt

۲

تعارض در تربیت بدنی

 دکتر کوزه چیان

 ppt

۳

مدیریت تغییر در سازمانهای ورزشی

 دکتر کوزه چیان 

 ppt

۴

قانون اساسی ایران

جلیل عابدینی 

 pdf

۵

مدیریت تغییر

جلیل عابدینی  

ppt

۶

روش تحقیق در مدیریت

دکتر خدابخش

ppt

۷

تأسیسات و تجهیزات استخر شنا

سمیه منصوری 

ppt

۸

نحوه برگزاری المیادهای ورزشی

ppt 

۹

روش تدوین گزارش پژوهش

دکتر میردار

ppt 

۱۰

مدیریت و طرز اجرای مسابقات

لقمان کشاورز 

 ppt

 

ابتدا فایل را دانلود نموده و اگر فایل های پی دی اف باز نشد نام فایل را از فارسی به انگلیسی تغییر نام بدهید مشکل برطرف خواهد شد .

منبع پژوهشکده مدیریت تربیت بدنی




:: برچسب‌ها: مدیریت ورزشی, دانلود اسلاید
ن : بهنام پارسا
ت : شنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸۸
نظرات ()

هر ساله که فرصت میهمانی خدا در ماه مبارک رمضان برای بندگان کمال جو  پدید می آید،  مباحثی در رابطه با تاثیر روزه داری بر بدن ورزشکاران به یکی از مهم ترین موارد مطرح در جامعه ورزش بدل می شود.
اگر بخواهیم به صورت اجمالی به تاثیرات روزه داری بر بدن یک ورزشکار حرفه ای اشاره کنیم باید بگوییم که روزه داری نه تنها اثر سوئی بر ساختار بدن انسان وارد نمی کند بلکه به انجام هر چه بهتر فعالیتهای ورزشکاران کمک می‌کند به شرط اینکه رعایت نکات تغذیه‌ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قند خون در صدر توجهات ورزشکاران روزه دار باشد.
در واقع نباید میزان انرژی دریافتی از پروتئین در ورزشکاران در این ماه بالا باشد. این قشر اگر سعی کنند حدود ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬درصد کل انرژی دریافتی روزانه را از پروتئین بگیرند برای بدنشان کافی است.


تقریبا تمامی ورزشکاران این مهم را می دانند که مصرف زیاد پروتئین سبب ایجاد مواد زاید در خون شده و احساس خستگی را حین ورزش برای ورزشکاران بوجود می‌آورد.
از سوی دیگر نکته مهم دیگری که می توان برای حفظ سلامتی بدن ورزشکاران روزه دار بدان اشاره کرد این است که مصرف زیاد نمک، دفع مایعات و اسید فولیک از بدن و در نهایت احساس تشنگی را به دنبال دارد. با یک رژیم متعادل و صحیح، نمک کافی به بدن ورزشکاران می‌رسد و نیازی به استفاده از نمک اضافی نیست.
متاسفانه تصور ورزشکاران در مورد استفاده بیش از حد مواد و کالری مصرفی در ماه رمضان درست نیست. از آنجا که ورزشکاران در این ماه باید تمرین و ورزش داشته باشند تا فرم بدنیشان حفظ گردد باید کمی بیشتر از غذاهای مقوی استفاده کنند که البته این بدان معنی نیست که بیش از حد به کالری و مواد چرب نیاز دارند .
ورزشکاران باید با مصرف غلات و مواد گوشتی (کمی بیشتر از حالت عادی در ماههای دیگر) کالری مورد نیازشان را در ماه رمضان تامین کنند.

*برای افطار چه باید کرد؟!
بهتر است ورزشکاران افطار را با نوشیدن یک فنجان آب گرم، چای کمرنگ و یا شیر گرم شروع کنند.ورزشکاران روزه دار برای دوری از سوء هاضمه باید توجه کنند از مصرف مایعات خیلی گرم و یا خیلی سرد در افطار بپرهیزند.
از سوی دیگر می توان بر مصرف آب و آبمیوه تازه در افطار تاکید کرد و با توصیه به اینکه ورزشکاران میزان زیادی آب را یکجا در افطار ننوشند تمامی ورزشکاران روزه دار را متوجه این موضوع نمود که این امر باعث بی‌حالی، ضعف و درد معده می‌شود.
پزشکان متخصص تغذیه برای ساعات بعد از افطار توصیه می‌ کنند میزان نوشیدن آب و مایعات بیشتر شود تا در حین ورزش، ورزشکاران دچار مشکل کم آبی نشوند.
متخصصان توصیه می کنند که ورزشکاران روزه دار در افطار می توانند نان و پنیر و گردو، خرما، نان و سبزی تازه استفاده کنند و بعد از شروع افطار این افراد باید از یک وعده غذای سبک، پرکالری و زود هضم مثل خرما، شله زرد، شیر، کشمش و انجیر خشک استفاده کرده و در شام (یکی دو ساعت بعد از افطار ) نیز از یک غذای ساده مثل سوپ و حلیم استفاده کنند.

*زمان مناسب برای ورزش بعد از افطار چه موقع است؟!
کارشناسان متفق القول معتقدند که زمان مناسب شروع ورزش دو یا سه ساعت بعد از مصرف افطار است.فاصله بین غذا خوردن و ورزش کردن باعث می شود بدن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون به راحتی در عضلات ورزشکاران جریان یابد.
*ساعتهای ممنوعه!
 ورزش برای ورزشکاران روزه دار در هنگام سحر و عصر مناسب نیست چرا که ورزش در زمان سحر برای ورزشکاران روزه دار باعث تشنگی و ایجاد ضعف در فرد شده و در هنگام عصر نیز باعث افت قندخون و در پی آن سرگیجه در افراد می‌شود.
بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند بهترین زمان ورزش کردن بعد از افطار و شام است ، ورزش بصورت آهسته و پیوسته انجام گیرد و ورزشکاران از حرکات شدید و تند در ورزش خودداری کنند.

*خوردن سحری واجب است!
می توان بر این نکته بدون هیچ گونه ابهامی تاکید داشت که بهتر است بیشتر انرژی بدن ورزشکار روزه دار با خوردن سحری تامین شود ، زیرا وقتی که سحری استفاده نمی‌شود فرد حتما در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی خواهد شد اما در عین حال توصیه می‌شود ورزشکاران در وعده سحری پرخوری نکنند زیرا که پرخوری هنگام سحر باعث می‌شود در ساعات ابتدایی بعد از سحر فشار زیادی به معده و دستگاه گوارششان وارد شود و سوء هاضمه و نفخ معده را در فرد ایجاد کند.

*دوای رفع عطش چیست؟!
استفاده از شربت عسل (یک قاشق کوچک عسل به اضافه یک لیمو ترش تازه) در سحر به ورزشکاران کمک می‌کند که در طول روز دیرتر تشنه شوند.
طبق نظر متخصصین مصرف تمام گروه‌های اصلی غذایی (شیر و لبنیات، نان و غلات ، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان نه تنها برای تمام افراد بلکه برای ورزشکاران روزه دار تاکید می شود، بنابراین ورزشکاران می‌توانند با یک رژیم غذایی سالم نیازهای مورد نیاز بدنشان را تامین کرده و در عین حال از فواید روزه برای سلامتیشان برخوردار شوند.




:: برچسب‌ها: تغذیه ورزشی, دانستنی های ورزش
ن : بهنام پارسا
ت : جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸
نظرات ()

یک مربی همواره باید برنامه های تمرینی خود را از نظر اجرا تحت کنترل داشته باشد ، تا بتواند یک ارزیابی صحیح از برنامه های داده شده به عمل آورد و چنانچه لازم باشد اصلاحات مورد نیاز را در برنامه تمرینی خود به عمل آورد.

لذا باید در سه مرحله تمرینی یعنی : گرم کردن، تمرینات هوازی وتمرینات غیر هوازی ورزشکار را تحت کنترل داشته باشد تا دریابد آیا آنچه هدف برنامه تمرینی بوده است رسیده است یا خبر؟ با چند روش می توان ورزشکار را کنترل نمود که آیا به آن دامنه کار تعریف شده رسیده است یا خبر ؟ برای مثال وقتی به تیم دستور گرم کردن می دهد باید کنترل کند که آیا واقعا بدن وی گرم گردیده است یا خیر؟ یا آیا در تمرینات هوازی ورزشکار در همان حد خواسته شده کار کرده است یا نه ، زیرا ممکن است ورزشکار فراتر از خواسته مربی شدت کار را بالا برده و یا بر عکس، در آن شدت ، کار نکرده باشد. 

یکی از این روش ها اندازه گیری اسید لاکتیک خون ورزشکار است زیرا میدانیم در فعالیت های مختلف با شدت های گوناگون ، مقدار تجمع اسید لاکتیک در بدن متفاوت می باشد. اما چگونه یک مربی می تواند در وسط تمرین اسید لاکتیک را اندازه گیری کند ؟ پس راه آسانتری را باید جستجو نمود.




:: برچسب‌ها: علم تمرین, فیزیولوژی
ن : بهنام پارسا
ت : دوشنبه ٢ شهریور ۱۳۸۸
نظرات ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.